Annons
Annons


GRAVID VECKA 36


God morgon vänner! I skrivande stund är jag mitt i vecka 37 och här kommer en sammanfattning för vecka 36.

GRAVID VECKA 36
”Fostret börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Fostret har nu längre perioder av både sömn och aktivitet. Det rör sig lika ofta som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt. I stället för puffar gör fostret mer svepande rörelser. Fostret lägger på sig ungefär 14 gram fett varje dag, och väger i den här veckan runt 2,6 kilogram. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan minskar snarare eftersom gravidkroppen absorberar en del av det.”Enligt Vårdguiden 1177

Annons

MAGBILD GRAVID VECKA 36 

Symptom/mående: Jag mådde övervägande del bra med några energidippar. Hade massa jobb under veckan och är så glad att jag klarade det! Trodde nog aldrig att jag skulle orka vara så här aktiv både fysiskt och jobbmässigt så här sent i graviditeten. Väldigt tacksam över det. Sover fortfarande dåligt lite knasigt då jag går upp och kissar 4-6 gånger/natt + att jag drömmer lite mardrömmar. Var även hos barnmorsan i början av veckan och allt såg fint ut. Magen är nu innanför kurvan och hjärtat lät bra.

Kost/cravings: Oliver! Från ingenstans blev jag så galet sugen på oliver så köpte hem en burk som jag åt upp på 2 dagar. Har även haft sug på mango och vattenmelon vilket jag har käkat i massor.

Vikt: Vägde mig hos BM och hade då gått upp runt 6,5 kilo.

Träning: Körde mitt sista träningspass med min PT + 2 egna styrkepass. Det är tungt men det funkar och det är såååå skönt efteråt.

Kolla även veckans uppdatering på youtube där Alex håller i en liten gravidskola och jag svarar på en elak kommentar/påhopp från en följare.

Läs också:
Gravid vecka 35
Gravid vecka 34
Gravid vecka 33
Gravid vecka 32
Gravid vecka 31
Gravid vecka 30
Gravid vecka 29
Gravid vecka 28
Gravid vecka 27
Gravid vecka 26
Gravid vecka 25
Gravid vecka 24
Gravid vecka 23
Gravid vecka 22
Gravid vecka 21

Gravid vecka 20
Gravid vecka 15, 16, 17, 18 och 19
Gravid vecka 7-14

8 kommentarer till “GRAVID VECKA 36”

  1. Vad har du ätit mest av som gravid? Surt, salt eller sött?

    Något jag läste förut är att det man har mest sug för under graviditeten är vad barnet senare kommer föredrar. Det är sä sjukt för ungefär prick alla jag pratar med säger samma. Jag åt citroner (ja åt, samt drack citronvatten) hela graviditeten. Surtgodis var favoriten samt dill (är inte förtjust i surt annars, äter typ aldrig citroner). Sonen däremot har ätit hela citroner sedan han var riktigt liten. Surtgodis eller sura frukter har varit hans favorit jämt.

    Min mamma åt saltlakrits med mig, det älskar jag och alltid gjort. En kompis åt chillis hennes barn äter hela chili.

    Har alltså läst detta någonstans, är säkert helt ovetenskapligt men tycker ändå det är ganska intressant. Är av den åsikten att det man cravar behöver kroppen, så bebisen får väl lära sig från start att detta är viktigt för mig :).

    1. Ja men jag kan tänka mig att det kan bli så. Jag har mest travat surt och salt. Citroner, gröna juicer utan något sött, lakrits, oliver och riktig mat som gärna är salt. På morgonen kan jag inte äta något sött alls men på eftermiddagen funkar frukt som melon, mango och äpple. <3

  2. Hej Ida! Jag är såå sugen på att testa din BUS. Jag har aldrig använt BUS för har alltid tyckt att det verkar kletigt och krångligt att få det jämnt. Men har läst så gott om dina produkter så vill verkligen testa! Men min fråga är: hur applicerar jag? Måste jag duscha direkt efter/ nästa dag? Kommer det kleta av sig på lakanen? Kommer det synas en stark linje om jag inre använder på hela kroppen? Hur gör man med ansiktet? Har inte lyckats hitta några instruktioner och för en förstagångsanvändare som jag vore det super att få lite hjälp 🙂 kram Kajsa

    1. Åh vad kul och BUS är toppen om man hittar rätt. Det kan ta en stund att få till tekniken för att inte få det jämt men se till att ta en kroppsdel i taget och använd handsken så ska det gå bra. Man kan ju även börja öva på tex bara benen. Moussen är så bra och blir absolut inte kletig, Den torkar på några minuter bara och du behöver inte duscha av den. Jag väntar minst 7-8 timmar innan jag duschar. Jag upplever inte att det kletar av sig på lakanen (har vita) men är man en person som har fet hy och svettas kan det vara annorlunda. Angående linjen beror på hur mycket du tar. Det är ofta jag bara tar på benen och då blir ingen skarp linje. Sedan så fuskar jag alltid och skiter i övre ryggen då jag inte när och det blir ingen kant på mig utan jag är bara lite vitare där 😀 Haha. I ansiktet så brukar jag se till att massera in produkten i ahandsken och sedan tar jag på. Tar lite mindre av produkten just i ansiktet. Se till att ta tillräckligt högt i pannan så det inte blir rand. Jag tar hela vägen till hårfästet och duttar även i slutet lite ut på öronen. Hoppas du fick lite tips 🙂 Kram

  3. Hej Ida, jag vet att du säger att du mår bra av att vara fysiskt aktiv under graviditeten och jag kände samma sak när jag var gravid. Men du har ju verkligen inte gått upp mycket i vikt 😯 Tänk på att både bebis och träning suger energi från dig just nu, du går säkert med ett underskott, och särskilt på slutet är det bra att vila mycket inför förlossningen. Du har säkert redan pratat med din BM och jag ska verkligen inte komma och säga hur du ska träna och äta, bara reagerat på att du sett allt tunnare ut. Hetsa inte med tuff träning om kroppen skriker vila, det är bara det jag vill säga 😊

    1. Hej Nina och tak för din omtanke <3 Jag tränar inte hårt alls utan kör ganska enkla pass ca 2-3 gånger i veckan. Utan dem så gör kroppen ont. Jag mår helt enkelt bra att röra på mig och både ja och bebis mår bra och jag har gått upp inom normala värden. Ska försöka vila mer nu från jobbet inför förlossningen då det faktiskt är det som tar mest energi 🙂 Kram Ida

      1. Tack för svar! Vad skönt att du ändå gått upp inom det ”normala” spannet och jag förstår helt om du får ont utan styrketräningen. Låter bra att dra ner på jobbet på slutet och varva ner ordentligt 😊 Tänk att det är ett maraton du förbereder dig för, mat och vila och sömn (så gott det går) 😄 Håller tummarna för er, ni är ett toppenteam!

  4. ååååh alltså jag blir så triggad av såna där ignoranta kommentarer, blir så jääävla arg. ja, fyfan vad elakt och bara… så obildad! heja heja dig Ida vilket fantastiskt svar, blev helt YAS U GO GIRL <3

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar