Annons
Annons


TIPS PÅ INTERVALLPASS PÅ CROSSTRAINER


Hej Ida!
Jag är jättesugen på att börja köra mer intervaller då det känns som att min kropp börjar ”vänja” sig lite med min vanliga löpning på bandet. Dessutom har jag börjat få ont i benhinnorna och har försökt läsa på om detta och vad jag förstår så kan det komma av olika anledningar men att hårt nedslag med hälen kan göra att framsidan måste kompensera för detta vilket leder till inflammationen eller i alla fall ömhet och smärta som jag får.

Annons

Jag tänkte därför börja köra mer crosstrainer som konditionsträning men skulle vilja ha lite tips om du har på intervaller på crosstrainer, om det går att göra liknande löpning 🙂 tack för en superblogg! kram

SVAR: Hej tjejen! Många har undrat samma sak så tar upp din kommentar här 🙂 Intervaller är kanon då våra kroppar är så finurliga att de lätt vänjer sig vid det vi brukar göra. Har man problem med knän, benhinnor, höfter mm så kan Crosstrainer vara ett mycket bra alternativ. Både jobbigare och roligare än cykel enligt min smak 🙂

Jag brukar leka med motståndet på crosstrainern.

Ex. intervallpass 1: 1 min på ”lagom jobbig nivå” + 1 min på tung nivå x 10-20 sets.

Ex. intervallpass 2: 1min lätt nivå + 1 min lagom jobbig nivå + 1 min ganska tung nivå + 1 min tung nivå. x 5-10 sets.

Lägg till några minuter uppvärmning och nedvarvning om du vill. 

Kör hårt och lycka till!

 

6 kommentarer till “TIPS PÅ INTERVALLPASS PÅ CROSSTRAINER”

    1. Det beror på hur tuffa intervaller man kör och hur vältränad man är 🙂 Kör så länge du orkar, ju längre desto bättre 😉

  1. Tack för bra träningstips! Körde idag med 2 min tufft motstånd + 2 min lättare motstånd i 30 min och kan ju lugnt säga att svetten rann. 😉 Bra variation till att bara köra samma motstånd hela tiden!

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar