Annons
Annons


STRETCHÖVNINGAR FÖR ATT KOMMA NER I SPLITT


Många har efterfrågat stretchvideos och bra övninngar för att komma ner i splitt? Här nedan kommer en video på 3 av mina favorit stretchar för splitt. Rekommenderar att köra det

Annons

HÄR stretchpasset innan man ger sig in på splittstretcharna.

Here is 3 of my favourite stretch exercises for middle splits. I recommend to do THIS stretch program before you try the splits.

Kommer satsa mycket på min youtube kanal framöver så glöm inte gå in HÄR och prenumerera. // Do not forget to subscribe on my youtube channel HERE.

[youtube id=”Y9_zQAJhbtg”]

 

16 kommentarer till “STRETCHÖVNINGAR FÖR ATT KOMMA NER I SPLITT”

  1. Hej igen Ida!
    Jag gick runt och städade hemma nyss och tänkte mer och mer på ditt inlägg om diskussionen om din medverkan om ”lårgapet”. Om hur stört det är att dom hoppade på dig och oss andra som tränar!
    Så jag har gjort ett fint litet inlägg på min blogg också om det. Jag hoppas så innerligt att en liten människa kanske läser det och får sig en funderare över all vikthets som är just nu.
    Men jag tänkte bara ta och länka den här också om det är OK! 🙂 Din fina blogg känns som ett bra ställe att ta upp ett sånt här ämne.
    http://camillanorman.se/2014/march/jag-ar-inte-underviktigoverviktig-eller-normalviktig-jag-ar-viktig.html#comment

    Ha en jättefin dag Ida!

  2. Hej Ida! En vän till mig, som har åkt konståkning i hela sitt liv, har sagt att man inte ska försöka stretcha sig ner till split när kroppen har vuxit färdigt (om man inte kunnat tidigare i livet vill säga) för att det skadar höfterna.
    ”Vem vill inte kunna gå ner i split?!” har jag alltid tänkt, men sen hon talade om det för mig så har jag slutat försöka uppnå det.
    Stämmer inte det hon sa då? =)
    Kram på dig och tack för en inspirerande blogg!!
    Elina

    1. Hej kände jag var lite för sugen på att svara på detta, hoppas det är okej?!
      Vissa personer kommer aldrig kunna göra 180 graders split pga att den s.k ”gropen” som höften sitter i (förlåt glömt vad det heter), och gör så att vi kan rotera våra ben, är för litet så när du försöker komma ner i split så tar det emot där eftersom det inte finns tillräcklig rotations plats.

      Men visst kan man i vuxen ålder bli ganska vig. Det tar längre tid, man får kämpa som tusan men det går om ens höfter inte är som jag skrev ovanstående! 😀

      Så jag tycker verkligen inte du ska ge upp hihi 🙂

  3. Hej Ida!

    Tack för en kanonbra blogg! Jag har spelat fotboll i hela mitt liv och fått träningen ”gratis” via det och inte behövt tänka så mkt. Jag blev sedan sjuk i reumatism så träningen hamnade helt åt sidan. Nu har jag dock fått mediciner som är kanonbra så nu kan jag börja kötta på gymmet igen 🙂

    Så till mina frågo, jag har märkt att jag har mycket ont i svanken av ryggen pga dålig hållning enligt min sjukgymnast. Men hur tränar jag bäst hållningen? Är det rygg och djupa magmuskler som gäller? Vilka övningar funkar bäst?
    Sjukgymnasten har inte gett mig några vidare bra övningar.

    När jag gör utfall så får jag ofta en känsla i vänster lår att jag ska sträcka mig efter sisådär 12 utfall, men känner ingenting i höger lår. Jag stretchar båda låren lika mycket, vad kan det bero på?

    En sista fråga, är det vanligt att man får ont i knäna av att stå på dem. Jag kan inte stå på dem för det gör väldigt ont och knäskålen flyttar sig.

    Tacksam för dina svar på mina många frågor, du inspirerar mig att komma tillbaka med träningen som varit en stor del av mitt liv 🙂
    Kram

    1. Hej och tack för din kommentar! vad härligt att höra och grattis!!! Bra övningar för hållningen/ryggen hittar du på http://youtube.com/idasfitness Stärk upp rygg och stretcha bröst är bästa medicin mot ond rygg. Svårt att säga men det kan vara så att du är stelare eller svagare i någon utav benen. Kolla gärna upp det hos en sjukgymnast. Jag får också ont av det. Inga konstigheter. Gör det superont borde du även fråga sjukgymnasten det. Lycka till KRAM Ida

  4. Hej Ida!!

    Jag spelade fotboll på idrotten och stukade foten. l vårdcentralen sa läkaren att jag hade en blödning i ledbandet. Jag skulle göra övningar och gå så mycket så möjligt för att det skulle läka men jag vet inte många fotleds övningar.

    1. Mitt bästa tips är att ta kontakt med en sjukgymnast så snart du kan så kan denna hjälpa dig med övningar som funkar för just din skada. Kram Ida

  5. Hej!
    Jag gissar att du får en hel del bloggtips och kanske inte har tid att kolla allt. Jag tänkte ändå ge ett tips. Det är en vän som skriver om träning ur perspektivet att träning inte är kul men nödvändigt speciellt för hälsan. Man kan tycka vad man vill om det men jag tänkte att det kanske är intressant för din yrkesroll. Jag får uppfattningen om att du är ödmjuk och kanske skulle finna det intressant för fortbildning snarare än bli ”sur” över tankarna där. Jag har i alla fall inte läst om träning på detta sätt även om det finns många som kan relatera, ibland jag själv.
    Här är den i alla fall:
    http://nyasundalivet.wordpress.com
    /Lina

  6. Kan du inte lägga upp ett träningsschema för en vecka? 🙂
    Tycker det är så svårt att veta hur mycket man ska träna och hur många gånger i veckan man ska träna t.ex. mage, ben m.m
    Även hur länge man ska träna varje pass.

    Ps: Jag ÄLSKAR din blogg! 😀

  7. Hej Ida!
    Jag undrar ofta hur ont det ska/får göra att stretcha? Jag skulle verkligen vilja stretcha mer men vågar inte riktigt eftersom jag är rädd för att göra illa mig. Måste man värma upp innan, och hur länge i så fall? 🙂

    1. Bästa är att värma upp i ca 5 min. Ha varma kläder på dig och gå långsamt fram. Andas ner i strechen och känn efter. Det ska göra ont på rätt sätt 🙂

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar