Annons
Annons


SKA MAN INTE ÄTA ALLS EFTER TRÄNINGEN?


Igår skrev jag om återhämtningsmål och alltid när man skriver om något sådant finns det folk som har synpunkter och vill diskutera, vilket jag tycker är kanonbra! Så fortsätt med det!

 Igår valde jag att skriva om enbart återhämtningsmål som är ett extramål som läggs in i kosten utöver frukost, lunch, middag och alla mellanmål och intas inom 20 min efter avslutad träning.  Detta mål innehåller oftast snabba kolhydrater och protein.

Annons

Jag skrev igår att det här målet endast behövs tas av de som tränar ofta och hårt för att hinna återhämta sig till nästa pass och jag skrev också att det bör undvikas av personer som försöker gå ner i vikt. Det stämmer fortfarande, men en viktig sak som jag inte poängterade var att det betyder inte att man inte ska äta något efter träning. Att få i sig frukost, lunch, middag eller något mellanmål inom 1 timme efter träningen är bra för att inte bryta ner muskler och för att kroppen ska må bra. Men skillnaden är att de som tar återhämtningsmål också ska få i sig en måltid till efter intaget återhämtningsmål. Hänger ni med?

Så det jag vill komma fram till är hur hårt eller lätt ni än tränat och även om ni ska ner i vikt eller inte så är det bra att få i sig något inom en timme efter avslutad träning. Då gäller alltså något av era vanliga mål eller mellanmål!

Kommentera gärna nedan om ni har fler frågor eller synpunkter om återhämtningsmål, så svarar jag där! 🙂

7 kommentarer till “SKA MAN INTE ÄTA ALLS EFTER TRÄNINGEN?”

  1. Kanon bra! Jag gillar at du diskuterar och inte attakerar som manga andra bloggare! Din blogg blir bara battre och battre (jag ber om ursakt for saknanden av prickar och ringar over a och o…). Fortsatt inspirera och vara sa bra som du ar. Kram

  2. Hej Ida! Hur ska jag göra för att få bort fett från kroppen men samtidigt bygga muskler? Är 170-173 cm lång och väger 63-64 ungefär. Och skulle gärna bli av med lite onödiga fläsk kilon! Mvh!

    1. Att bygga muskler samtidigt som du ska ”deffa” (få bort fett) är svårt då du när du bygger behöver ligga på ett överskott och när du deffar behöver ligga på ett underskott av energi. Jag skulle rekomendera att bygga muskler först och ligga på ett överskott av energi för att sedan deffa och ligga på ett underskott av kalorier men samtidigt äta mycket protein så du behåller musklerna. Lycka till!

  3. Om man har som mål att gå ner i vikt och tränar 4-5 gånger i veckan, vad bör man äta då efter ett träningspass? 😀

    1. Se till att få i dig någon av dina vanliga mål beroende på vilken tid på dygnet du tränar frukost, lunch, middag eller något av dina mellanmål. Se till att få i dig mycket proteiner. En proteinshake eller en kesella är kanon efetr träningen. 🙂

  4. Hej! Jag undrar hur man ska komma igång med en bra träning om man inte tränar något över huvudtaget! Jag tränar absolut inget i veckorna så hur ska jag komma igång och hur ska jag äta? jag vill verkligen ändra på mig efter allt man får höra om sig bakom ryggen! Kram

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar