Annons
Annons


VEGANSK NYTTIG BILLG SNABBMAT


IMG_3608.JPGIMG_3607.JPGIMG_3609.JPG

Till alla er som påstod att ni inte har råd eller tid att laga vegansk mat, så kommer nu här ett grymt rcepet som går snabbt, är gott och så lätt. Jag kollade mathem vad det skulle kosta för en portion och hela kalaset gick på 35kr och då är nästan allt ekologiskt och mathem brukar även vara dyrare än en vanlig matbutik. Hoppas ni fick lite inspo 🙂

Annons

Ingredienser:
1 stor sötpotatis
2 morötter
1/2 avokado
Groddar
Ruccola
Hummus
Salt, peppar, vitlökskrydda

Gör så här: Skala och skär sötpotatis och morot i små bitar. Jag ångkokade min i 15 min men har man inge ångkokare går det lika bra att koka eller ugnsbaka dem. Köp en fördig hummus eller gör din egen på kikärtor, lite olja, vitlök, citron, salt, peppar. Mosa avsokadon och krydda med salt och vitlök.  Servera med ruccola, groddar och paprika.

Kolla även: 
Vegansk Linsgryta
Vegansk pizza
Vegansk pasta med tofu wook

23 kommentarer till “VEGANSK NYTTIG BILLG SNABBMAT”

  1. Problemet för mig och anledningen till att jag aldrig skulle bli vegan eller vegiterian är att jag skulle aldrig bli sugen på det där eller äta det/få i mig. Ser inte aptitligt ut sen tycker jag att en måltid inte är fulländad utan någon form av kött…

    1. Kan verkligen inte förstå hur man inte kan tycka om det här. Jag tror allt handlar om vana. Har du verkligen smakat?

    2. Om du inte är intresserad av vissa recept,plus som du säger själv, aldrig kommer bli vegan eller vegetarian varför bryr du dig …kan man undra! Ida,du är helt super, en kram till dig från mig ??

  2. Jag älskar sötpotatis, ska käka det i kväll, det kan bli som en drog för mig ibland.. ???..Ha en bra kväll Snygging !?

  3. Hej bästa Ida! Jag är egentligen en hyfsat hälsosam människa som tränar regeöbundet och så men sen i december har jag varit helt kaos och inte haft rutiner med varken kosten, sömnen eller träningen. Så nu känner jag äntligen att jag är taggad på livet och att vara hälsosam igen. Du äter ju vegetariskt/veganskt nu, tänkte testa det lite men inte utesluta kött å sånt helt men bara att det blir ex kyckling eller fisk en dag i veckan. Så vad tycker du om att göra wok av grönsakerna istället? typ steka i olja och ta lite soya i? älskar olika sallader men tröttnar lätt. så är wok något du rekommenderar?
    sen undrar jag också lite över hollistic produkterna och vad du tycker är bra att ta? något som är bra för hud, förbränning, ämnesomsättning med mera? och något som gör en lite piggare och att man orkar mer den här mörka tiden? Jag är en riktig sucker för läsk och energidryck och mår verkligen inte bra av det men det har helt seriöst blivit ett beroende, Så finns någon superkur som stoppar suget efter det eller måste jag bara helt utesluta det?
    tack för en super inspirerande blogg och härliga videos! 😀

  4. Hej Ida!
    Jag ska vara helt ärlig och säga att jag tyckt att du ätit så tråkig mat(har kollat in bloggen lite då och då) men jag blir så sugen på allt du lägger upp nu! Blev vegetarian för en månad sen pga djuren, hälsan och planeten. Jag vill gärna gå ner ungefär 10-15 kilo och tänkte köpa hem spirulina, acai och sånt men vill inte spendera pengarna på gå ner i viktpaketet på welloteket. Kan du snälla rekomendera de två viktigaste sakerna du tycker är bäst? Tänker i smoothies eller även i matlagning! Tack för superbra blogg och inspiration!!! Allt handlar
    om att fylla kroppen med nyttigheter!

  5. Hej Ida!

    Vart köper du din frysta acai? Jag vill inte ha pulver formen, och hittar inte på min vanliga ica eller coop. Är det någon speciell hälso affär? vart kan jag hitta den? 🙂
    Kram

  6. Hej Ida!
    Undrade lite hur du ser på det där med en kost med mycket kolhydrater? Jag tycker det ser ut som om du äter mindre protein (pga att du inte äter kött, såklart) och mer kolhydrater så som här ex potatis. Vissa rön säger ju att man ska ha mycket protein och lite kolhydrater. Vad anser du om det?

    Känner du dig lika pigg på gymmet som när du åt kött och ägg? Jag åt själv vegansk och vegetarisk kost några veckor och jag orkade verkligen inget på gymmet. Då åt jag ändå mycket potatis och massor med linser, samt gröt nästan varje dag (bovete och hirs bl a). Några tips för att få mer ork med styrketräningen?

      1. Hej, jo, jag pluggar just nu biologi och lite smått och gott så det vet jag. Mitt problem är ju att även fast jag testade sådant så kände jag mig inte nöjd eller mätt, och blev lätt hungrig efter 2-3 timmar.
        Jag själv känner att om jag äter mer protein och fett så känner jag mig mer nöjd och mitt sockersug minskar. När jag åt vegetariskt var jag nästan konstant sötsugen. Äter jag ”normalt” för mig minskar det. Jag följer ju matdebatten ganska intresserat och just nu lutar en del forskning åt att en lågkolhydratakost faktiskt kan vara bättre än hög. Därför undrade jag lite vad för tankar ni andra har om det, och hur ni själva käkar och tränar? Kan ju ha mycket med livsstilen också att göra. Själv jobbar jag på lager och rör mig konstant och lyfter + styrketränar. Jag kanske behöver lägga upp en vegetariskt kost mycket mer noggrant. Vad vet jag? Intressant att höra från andra!

    1. Finns ju snabba kolhydrater ( dåliga ) och långsamma kolhydrater ( bra, ger energi !) som bör vara 50-60 % av vårt dagliga intag.

      1. Tack för infon, dock kvarstår faktumet att det är mestadels kolhydrater – vilket var det jag ville få fram. Men ska absolut ha med mig det i framtiden. Rätt ska vara rätt.

  7. Hej Ida! Om du skulle titta tillbaka i ditt liv när du elittränade som mest, skulle du då se med samma ögon på en vegansk kost eller skulle du känna att du skulle behöva äta en del icke-veganskt då?

  8. Hej Ida! Har följt din blogg i 2 år nu tror jag och du har alltid inspirerat mig med träning och kost. Läste inlägget och kommentarerna ang delfin-selfien och tycker bara att vissa är för jäkla elaka?? Jag är helt på din sida! Tar du åt dig ibland när folk skriver dumma saker? Fortsätt var så grym som du är och fortsätt sprida ditt budskap för vi är många som lyssnar och vill höra allt så håll aldrig tillbaka! Kärlek till dig ❤️

  9. Hej Ida!

    Tänkte på dig och kommentarerna (ang. att vegansk kost är så dyrt) du fått på bloggen när jag kollade på Nyhetsmorgon imorse. Det var nämligen ett inslag med en kyrkoherde som just nu provar på att leva på en budget som en asylsökande har. Han fick frågan hur hans kosthållning skiljer sig nu jämfört med när han hade mer pengar att röra sig med. Hans svar var att han i stort sett bara äter grönsaker, bönor, linser, ärtor, krossade tomater osv nu och nästan inget kött alls eftersom det är för dyrt. Hoppsan, visst var det bara vegansk mat han hade råd med nu 🙂 Att vegansk kost skulle vara dyrt eller verkligen så långt ifrån sanningen.

    Kram

  10. Hej
    Lite märkligt att tala om detta som billigt.

    Vet inte hur din matbudget ser ut, men en enda portion för 35 kr. Det blir ungefär 3000 kr per person i en familj (frukost, lunch, middag = 3 portioner) och då har jag inte räknat eventuella mellanmål och dryck. Känns snarare dyrt. Hade nog avstått från formuleringen billigt och bara beskrivit maträttens innehåll, hälsoeffekter etc.

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar