Annons
Annons


SVAR PÅ KOMMENTARER DEL 2


Hej! Skulle du kunna ge tips på övningar etc för sådana som har lite större höfter och lår samt bra övningar för rumpan?

SVAR: Som alla vet går det ej att punktförbränna. Genom styrketräning kan man få fastare lår och rumpa och för att förbränna fett så krävs rätt slags kost och konditionsträning.

Annons

Hej!

Hur tar man bäst hand om en sträckning? Jag har sträckt (eller på något sätt skadat) min högra hamstring men det sitter högt upp, nästan vid gluteus. I ”skarven” ungefär. Jag tränar bikram yoga och intruktörerna där säger att det bara är att köra på för att läka men stämmer det verkligen?

Har du några tips för hur man ska klara sig så bra som möjligt om man verkligen vill satsa på dansen? Jag vill jobba med modern dans och kommer börja dansa linje på min dansstudio, 5 ggr i veckan. Ska jag träna teknik hemma också eller får jag ut mest av det genom att verkligen vila de dagar då jag inte har dansklass?

En sista fråga. En sak jag sällan pratar högt om… Jag har mått väldigt dåligt och pga det har jag ärr på armarna. Jag mår bra nu och är en annan person, jag har lärt mig mycket av de senaste åren. Men. Ärren på armarna är stora och ganska röda och det känns som att folk dömer mig när jag har balettklass och inte kan ha långärmat. Jag vill verkligen inte att det ska strula till det för mig i framtiden med jobb och så. Hur ska jag göra? Ska jag vända mig till plastikkirurg eller sminka över, eller ska jag försöka glömma dem och vara stolt istället?

Tack och KRAM!

SVAR: Hej tjejen! Ajajaj, hur kan de säga till dig att det bara är att köra på?! Jag vet inte hur grov din sträckning är eller hur mycket den har läkt mm. men stretcha över huvud taget skulle jag avråda dig från då det bara kan göra din sträckning värre. Sök hjälp hos en sjukgymnast eller annan kunnig männsika som kan hjälpa dig med rehab. Bäst är Carl Askling på Feel Good i Stockholm. Han är hamstringspecialist och har hjälpt mig. För att bli återsälld krävs rehab och styrka. Jag skulle avråda Bikramyogan helt tills du kollat upp skadan ordentligt och fått grönt ljus på att fortsätta träna och stretcha.

När det kommer till dansen så är det bara att köra! Vill man så kan man! Träna teknik på dansklasserna, sedan om du vill träna mer hemma så skulle jag satsa på lite styrketräning (speciellt för baksida och insida lår dvs utåtvridningsmusklerna) och även lägga fokus på stretch hemma. Men kom ihåg att vilodagar är nödvändiga.

Angående dina ärr så lägg ingen energi på vad andra tycker och tänker om dig och dina ärr. Det är deras problem! Var stolt och kör på! Håller tummarna för dig! 🙂

Kram Ida

2 kommentarer till “SVAR PÅ KOMMENTARER DEL 2”

  1. Hej!

    Jag har två frågor.
    Först så funderar jag på vad man kan göra för att en kraftig träningsvärk ska försvinna så fort som möjligt? Är det bra att massera på träningsvärken för att blodflödet ska komma igång eller förvärrar man bara såren i muskeln med massage?

    Sen så skulle jag bli väldigt glad för tips på vad det finns för bra styrketräningar för rumpan och framsida lår. Helst utan redskap, som man bara kan göra hemma eller i danssalen.

    Tack för en väldigt bra, intressant och inspirerande blogg!

  2. Hej! Om jag tränar som exempel ett pass body pump idag på 60min och går på ett spinningpass i en timme imorgon, går det bra eller bryter jag bara ner musklerna?

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar