Annons
Annons


SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN – DEL 5


Hej på dig!
Jo jag undrar så här… jag äter kolhydrater men försöker minska ner det.. Är det ändå möjligt att få snygga magrutor och smal kropp? För jag äter potatis, ris osv. till maten men jag äter inte så mycket. Försöker byta ut det mot protein istället. 

Annons

Och så undrar jag om du har något tips på ett bra mellanmål som man kan blanda ihop som nästan alla har hemma. Och inte då torkade blåbär och en massa sånt utan något som inte tar lång tid heller. För jag äter just nu mörkt bröd(oftast, ibland har vi inte det hemma tyvärr), med något pålägg som leverpastej och sen gurka och sallad på. Till det tar jag en glas apelsinjuice. Är det ett helt ok mellis? Jag är bara 12 år så jag vill träna, få muskler osv. Men ändå få leva livet med godis på Lördagar osv. 🙂
 Och sen undrar jag om det är normalt att väga 50 kg?? 😮 Det känns rätt mycket för att vara 12 år fast jag tränar rätt mycket och så… mina kompisar väger inte så mycket men ändå i närheten. Jag är inte tjock heller… jag är smal. Men är det kanske muskler eller är jag helt onormal… jag vågar inte säga till någon att jag väger så mycket… Jag skäms!!

Tack för en jättebra blogg! 😀 Älskar träning… det bästa som finns typ! 🙂 Och dina träningstips och så får mig att prestera så hårt jag bara kan! 😀 TACK IDA!

SVAR: Hej och tack så mycket för din fina kommentar! Ingenting är omöjligt och allt beror på. Mitt bästa tips är att träna och äta mycket protein så kommer musklerna.

Bästa mellanmålstipset som nästan alla har hemma är ägg. Koka eller stek, sjukt gott och bara protein och fett! Smörgås är bra att ta innan ett träningspass tex för att få energi men ditt mellanmål saknar protein. Lägg på keso eller ägg på smörgåsen också så står du dig bättre och din kropp får byggstenar till muskler.

Detta med vikt är inget man ska fokusera på. Alla har olika kroppar och ju mer muskler man har desto mer väger man fast man kanske till och med är smalare. Så var stolt över din kropp! 🙂

Lycka till och kör hårt!

Kram Ida

Använder mig av shapeup appen, försöker gå ner i vikt och tighta till mig 🙂 Men har upptäckt att jag äter ca 90 g protein, 50 g kolhydrater och max 30 g fett oftast. känns som alldeles för lite fett, eller? Men har ingen aning vad jag kan äta för att få i mig mer fett? Känns även som jag äter för mycket kolhydrater? Vill ju ner i vikt. Dock får jag nog i mig dessa från frukt och grönsaker till största del.

SVAR: Ja 30 g fett lät lite. Jag skulle satsa på att ta bort frukten och lägga till fett. Bra fett får du genom tex, ägg, avokado, nötter, frön, olja och alla olika slags ostan mm. Lycka till!

Du skriver inte så mycket om din pojkvän. Varför inte?
Det vore kul att veta mer om er och vad ni gör…
Tack för en bra blogg!!

SVAR: Nej eftersom jag driver en träningsblogg så försöker jag hålla mig mest till träning och utesluta alla privata grejer. Lite lägger jag in då och då men försöker som sagt hålla mig mest till träning 🙂

Jag och mitt hjärta i Dubai <3

 

3 kommentarer till “SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN – DEL 5”

  1. Hej Ida, jag har en fråga som jag förstår kan vara lite svår att svara
    på men om du har några tips i alla fall.. Det är så att jag nyss gjort
    en gastric bypass, alltså en operation som kommer göra att jag kommer gå
    ner väldigt mycket i vikt (förhoppningsvist 🙂 ) . Det hela går ut på
    att jag inte kommer kunna äta mycket, men väldigt ofta, och av det jag
    äter går mycket igenom utan att tas upp av kroppen. För att undvika
    olika sorters brister så tar jag järntabletter och vitamintabletter, och
    får även b12-spruta var tredje månad. Och jag måste därför också
    verkligen hålla koll på vad jag äter så när jag äter får jag i mig bara
    det allra bästa, speciellt när det kommer till protein och fibrer.
    I
    alla fall, nu till mina frågor. Jag undrar vad för sorts träning man ska
    ge sig på när man äter såpass ”lite”? Jag vill såklart bränna fett nu i
    början men även bygga lite muskler så småningom när de kommer kunna
    synas. Sedan så finns det många som gjort denna operation som har fått
    så himla mycket överskottshud och jag är livrädd för det. Visst finns
    plastikkirurgi i de värsta fallen men. Finns det egentligen något sätt
    att träna, äta eller krämer för att få huden att hänga med när man rasar
    i vikt?

  2. Hej Ida! Först och främst vill jag tacka för en jättetrevlig blogg! 🙂

    Jag äter väldigt lite kolhydrater, äter i princip bara proteiner och grönsaker. Godis, läsk och andra sötsaker finns det inte ens en tanke på att jag skulle stoppa i mig! Inte heller pasta, ris eller potatis osv..! Jag spelar fotboll 2-3 ggr/vecka, sedan är jag även ute och går powerwalks (på tom mage) flera gånger i veckan. Det blir även en hel del vardagsmotion också. Men jag undrar, varför går inte jag ner i vikt? Jag är 167cm lång och väger ca 57-60 kg. Jag hade en ”ätstörningsperiod” förra hösten, (som jag fick pga att jag inte fick träna under 3månader pga halsont) då jag gick ner några kilo, som minst vägde jag 46 kg. Min ”tidigare normalvikt” var ca 52-54 kg. Är det så att min ämnesomsättning har påverkats utav detta, som gör att det är svårare för mig att gå ner i vikt? Vad ska jag göra för att lyckas?Hur minskar man sin fettprocent på så kortast tid som möjligt?Tack på förhand för svar!

  3. Hejsan Ida! Jag vet att frågestunden är över, men jag har en liten fråga bara som du kanske kan klämma in i något annat svar haha, och det är om det är någon skillnad på kesella och kvarg? Har aldrig förstått det där…

    Tack för din supergrymma, inspirerande blogg!

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar