Annons
Annons


STRETCHPASS FÖR HELA KROPPEN


God morgon älsklingar och glad måndag! Denna veckan blir det ett stretchpass istället för ett träningspass. jag älskar verkligen att börja morgonen med att stretcha ut kroppen. Man får igång blodcirkulationen och kroppen känns så pigg och fräsch på något vis. Här tänkte jag visa er några av mina favoritstretcher.

Annons

OBS! Jag är ganska rörlig och det kan göra att övningarna ser skrämmande/omöjliga ut men det är de inte. Kör på er nivå bara.

HÖFTBÖJARE

En vanlig enkel höftbörjar stretch kan man utmana genom att ta upp ena aren och hålla i armbågen + luta sig lite bakåt/kolla upp i taket. Viktigt här är att hålla bålen spänd hela tiden. Kör 1-2 min på varje sida. 

BAKSIDA LÅR

Stretcha baksida lår genom att luta dig över benet och ta tag i foten med motsatt hand. Viktigt i denna övning är att man strävar med magen mot benet och ej huvudet. Jag tänker att jag ska svanka i denna övning, då tar den mer. Kör 2 min/ben.

RUMPA

Lägg benet i 90 graders vinkel där fram. Funkar inte det så dra in foten tills det funkar. Luta dig sedan över främre benet. Ligg i denna stretch 2 min/sida. 

FRAMSIDA AXLAR

Sitt på rumpan med fötterna i marken och placera händerna bakom kroppen med fingrarna framåt. Lyft sedan upp rumpan och flytta fram den så långt det går innan armarna böjs. Brösta sedan upp dig här. jag tänker att brösten ska sära på sig 😀 haha. Riktigt skön stretch för framsida axel. Stanna i 2 min. 

BRÖST

Ligg på mage och lägg ena armen i 90 grader och vrid över kroppen. Det ska stretcha i bröstet. Stanna i 2 min/sida.

BRÖSTÖPPNARE

Den här övningen är så bra för att öppna upp bröstet. På bild 1 ser ni en lättare variant och på bild 2 en mer avancerad variant. Stanna i ca 1min.

RYGG/SIDA BÅL

Den här övningen kräver en hyfsat god rörlighet i baksida lår för att klara av. Dock är det här inte en stretch för baksida lår utan för rygg/sidan av bålen. Sitt i positionen och ta tag med ena armen på utsidan av foten och vrid överkroppen framåt och sträva upp mot taket. Se till att ena sidan rumpan inte lämnar golvet. Stanna i 1 min sida. 

BRYGGA

Brygga är verkligen en av mina favoritpositioner då den verkligen öppnar upp hela kroppen. Känner mig alltid lugn efter att ha gjort brygga. Dock har jag fått kämpa länge för att klara denna. Det krävs att man har god rörlighet i axlar, mage och höftböjare innan man gör denna övning. Testa, men funkar det inte så gå tillbaka och stretcha mer axlar, höftböjare, bröst mm. Jag kör denna 30s X 2.

Kolla min video: Lär dig stå i brygga

SPAGAT

Att klara spagat krävs att man har god rörlighet i höftböjare, rumpa och baksida lår. Är det alldeles för lågt ifrån så gå tillbaka och stretcha höft, rumpa och baksida lår mer. Men har du hyfsat bra rörlighet så använd armarna för att hålla upp dig i den position du klarar av. Kör mist 1 min på varje sida. 

Kolla min video: Hur man lär sig gå ner i spagat?

 

9 kommentarer till “STRETCHPASS FÖR HELA KROPPEN”

  1. Wow! Är så imponerad av dig! Alla övningar ska testas. Trots att jag är ganska mjuk och rörlig så kommer jag inte fixa dem lika graciöst som du gör. ?
    Du inspirerar!
    Kram ?

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar