Annons
Annons


MIN SVAGA PUNKT


Det finns en muskelgrupp som jag alltid glömmer att träna. Hmm frågan är om jag glömmer den med flit eller inte? haha. Det är lätt att man undviker att träna sina svaga delar på kroppen då det är jobbigt och att man istället väljer att träna de muskelgrupper man är stark i. Känner ni igen det? Egentligen borde man göra tvärt om 🙂

 Min svaghet är i alla fall tricepsmuskulaturen (baksidan av överarmen). Här känner jag att jag ligger efter i styrka just nu och ska försöka vara noga med att stärka upp den i sommar. Jag kommer köra uthållighetsträning på den med superset(2 övningar i följd) eller triset(3 övningar i följd) med många repetitioner då jag är ute efter en stark muskel utan att göra den större.

Har också ibland svårt att hitta kontakten med muskeln i vissa övningar med vikter, så kör mycket med gummiband och HJÄLP vilken kontakt jag får! Gummibandet kommer åka med mig på semestern!

Gårdagens pass körde jag triceps och axlar och dessa övningar: Frenchpress, Militärpress, ”Hantelcirklar”, Enarms Tricepspress med gummiband, Tricepspress cable cross, Biceps/axel/triceps övning med kettlebell, Raka hantellyft åt sidan och hopprep. Idag är mina axlar och triceps MINST sagt möra! UNDERBART!

Efter passet körde jag en lång välbehövlig stretch, bla. denna som öppnar upp höfterna så skönt.

Så snälla ni nu får ni agera min PT och peppa mig på att träna upp mina triceps 🙂

Annons

Har ni någon muskelgrupp som ni ””glömmer”/undivker att träna för att det är tråkigt/jobbigt eller gör ont?

15 kommentarer till “MIN SVAGA PUNKT”

    1. ja axlarna är oftast de flesta tjejer svaga i. Träna på för det är så snyggt med vältränade axlar 🙂

  1. VADERNA! Herregud, jag måste verkligen börja träna upp dem! Försöker flika in 2 vadövningar under benpassen, men det händer allt för sällan 🙁 Men då har jag i alla fall ett mål för i höst; att börja träna vaderna mer 😀

  2. Vader och mage existerar typ inte för mig haha. Biceps är inte heller favoriten men helt okej!

  3. Jag tror det är jätteviktigt att träna alla muskelgrupper för att undvika obalans och skador, så jag är noga med att inte glömma bort någon. Tycker om att köra mycket basövningar eller andra övningar där man använder många muskelgrupper samtidigt, för det känns på något sätt bättre i kroppen när hela får jobba istället för att köra mycket på isolerade övningar 🙂

    1. Håller helt med. Kör nästan alltid stora övningar med fria vikter, men eftersom vissa muskler är starkare än triceps i mitt fall så går de in och tar över så måste ibland påminna triceps om att de ska jobba 😀

  4. Mja, förr tränade jag mkt med killen och då AVSKYDDE jag bröstdagar, jag avskyr fortfarande bröstpress men kör istället vanliga armhävningar eller armhävningar på medicinboll, där är jag absolut starkare/uthålligare och det är mycket roligare.. så får man ju även med så mycket mer än bröst 🙂

  5. Jag är otroligt odisciplinerad när det gäller mina armar. Säkert för att jag är så svag och det är jobbigt som du skriver. Idag, tack vare ditt inlägg, fick jag inspiration och körde ett cirkelpass med olika rump- och armövningar fokus styrka. Hoppas på att träningsvärken visar att jag tog i imorgon 🙂

  6. Hej Ida!
    Jag har skrivit om detta inlägget i min träningsblogg, samt lånat bilden. Hoppa det är okej med dig, säg till annars så tar jag bort bilden. Hälsningar Anna aka snygga muskler.se

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar