Annons
Annons


HUR SKA MAN VARIERA SIN TRÄNING?


Hej Ida, älskar din blogg och youtube. Jag har en fråga angående träning, jag har läst att man ska variera sin träning på gymmet efter ett tag då kroppen vänjer sig under tiden. Men vad är det man ska ändra? Är det sets och reps, vikten eller övningarna? Tack i förhand:)

Annons

SVAR: Hej och tack snälla! Tar upp din fråga här då många undrar samma.

Det stämmer att kroppen snabbt vänjer sig och är man ute efter att utveckla sig i sin träning så är det bra att variera. Hur du varierar den spelar inte så stor roll bara det blir något nytt för kroppen. Brukar du köra 10 squats X 3 med 20kg kommer din kropp snabbt anpassa sig efter det och då skulle du efter någon vecka kunna öka vikten eller tex. göra 20 squats X 4 med 10 kg eller 5 squats X 5 på 40kg. Bara det blir en variation som kroppen inte är van med så kommer du att utvecklas. Sedan om du väljer att öka vikt, antal reps, set eller kanske helt byter övning spelar inte så stor roll bara det blir variation.

Det här är mycket bra tips till alla er som känner att ni står still på en platå i träningen. Se till att variera. Det gäller även konditionsträningen. Springer ni samma löprunda i samma tempo om och om igen så kommer kroppen anpassa sig och ni kommer tycka just den rundan är lätt och behaglig att springa. Det är inget fel med det men är man ute efter bättre resultat så är det bra att variera löprunda, distans och hastighet och/eller börja köra intervaller.

Hoppas du fick svar på din fråga! Kram, Ida

Kommentarer till “HUR SKA MAN VARIERA SIN TRÄNING?”

  1. Hej Ida! Hur lång och hur mycket väger du? Jag är 171 och väger 54 kg. Är det lite och kan det vara farligt? Du har så fin kropp och skulle vara skönt att kunna utgå från någon annans BMI för att veta var man kan ligga i vikt och så. Hoppas du orkar svara! Kram ha en fin dag!

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar