Annons
Annons


HUR OFTA SPRINGER JAG? FÅ UPP JÄRNVÄRDET? BOOSTA IMMUNFÖRSVARET?


question-answer

Har så dåligt immunförsvar kan du hjälpa mig med ditt bästa tips? Behöver det verkligen! Äter en mulitvitamintabelett oftast varje dag men kan man göra något annat? Behöver verkligen råd! Vill inte missa träning!

Några frågor till…
1. Hur många gånger i veckan springer du?
2. Vad tycker du om vitaminbrustablett?
3. Hur kan man få upp järnvärdet utan att äta tillskott?
4. Vad dricker du till dina måltider och vad tycker du om måltidsdryck?

Blev ett gäng frågor, men till sist ville bara säga att din blogg äger.

Keep up with the good work!

SVAR: Hej och tack snälla 🙂 <3 Du kan hitta ett helt inlägg om mina bästa tips på att boosta immunförsvaret HÄR. Här kommer svar på dina frågor:

1. Just nu 2 gånger i veckan. 1 intervallpass och ett distanspass.

2. Jag tycker inte bra om dem då de innehåller mer skit än vitaminer som ex. sötningsmedel, färgämen mm. Mycket bättre att satsa på naturliga ekologiska vitaminer. Jag använder ex. den HÄR C-vitaminen och den HÄR D-vitaminen. Vill man inte boosta med enskilda vitaminer så finns den HÄR multivitaminen som är grym.

3. Kött innhåller mycket järn men även ex. kidneybönor, spenat, sesamfrön, linser, pumpafrön mm. kan vara bra att lägga till i kosten.

4. Jag dricker alltid stilla vatten och gärna med citron, lime, eller någon annan frukt eller bär i.

Hoppas du fick bra med svar. Kramis

//English: Use google translate for this one.

Annons

14 kommentarer till “HUR OFTA SPRINGER JAG? FÅ UPP JÄRNVÄRDET? BOOSTA IMMUNFÖRSVARET?”

  1. För att optimalt kunna ta upp järnet i maten bör något med mycket c-vitamin ätas eller drickas till. Utan c-vitaminet har kroppen mycket svårare att ta upp järnet. Så det kan i vissa fall vara så att man äter tillräckligt med järn men kroppen tar inte upp det då man har missat c-vitaminet som behövs för att hjälpa till. Många tar tex ett glas apelsinjuice till maten för att få i sig c- vitaminet och samtidigt ta upp järnet optimalt från maten. Men det är ju bara att googla efter andra c-vitamin rika ämnen om man vill ha något annat 🙂

  2. Älskar dessa inlägg! Undrar även vad du tycker om energidrickan Celsius? Läste lite på innehållsförteckningen och kan verkligen inte förstå varför den anses vara nyttig. Vore verkligen kul att höra din åsikt! 🙂

    1. Hej Mirjam och vad kul att höra! Celsius är inte nyttigt utan innehåller egentligen ren skit. Haha. Vill man bli pigg för stunden så bättre med en kaffe. Kramis

    1. Har faktiskt aldrig testat men funderar på att göra det då jag vet att jag ligger lågt på järn. Kramis

      1. Enda sen jag hade körtelfeber för över 2 år sen har jag varit sjuk ca var tredje vecka plus att jag har haft järnbrist. Började därför med blutsaft i höstas och har känt mig mycket piggare och friskare. Nu i år har jag bara varit sjuk en(!!!) gång. Så tycker verkligen det är värt att testa om man känner sig trött/ofta är sjuk/har järnbrist.
        Kram

  3. Jag har haft järnbrist i två omgångar och fått durofeuron 100 mg utskrivet (finns även receptfritt). Det är bara rent järn, och tas med fördel med juice/annan c-vitamin. Har man järnbrist tycker jag inte man ska dra sig för att köpa dessa, de är inte onyttiga eller farliga på något sätt. Man ska även komma ihåg att dra ner på kaffe/te/alkohol eftersom detta försämrar järnupptaget. Annars är gröna grönsaker som spenat och broccoloi guld 😀 Brukar inte kommentera, men kände att jag ville dela med mig här 🙂 Blodbrist är enkelt att få bort 🙂

    1. Ja men tack för din kommentar och tycker du ska fortsätta kommentera 😉 Hur blir magen av dessa? Jag har också brist men blir så hård i magen av alla rena järntillskott. Kramis

  4. Hej Ida! Jag har några frågor om yoga. Som bakgrund kan jag berätta att jag har dansat flera dagar i veckan i hela mitt liv och därmed är ganska vig och har kroppskontroll.
    1. Jag är ute efter en fysisk utmaning för att bygga muskler och bli svettig med så lite meditation etc. som möjligt. Vilken typ av yoga rekommenderar du då?
    2. Jag vill utöva yoga för att jag tycker att det verkar kul att kunna se en tydlig utveckling i de olika poserna (blir inspirerad av tjejer som gör coola poser på instagram etc.), dessutom har jag alltid tyckt om lite ”akrobatiska” träningsformer. Jag är rädd att yogaklasser kommer lägga mest fokus på att förbättra enkla ställningar som ex. hunden medan jag nästan enbart vill göra mer utmanande poser som att stå på huvudet och dansarposen. Mot denna bakgrund tycker du att man borde gå till en lärare eller träna yoga hemma med app/hemsida? I sådant fall, kan du rekommendera någon särskild app/hemsida?
    3. Hur gör du när du tränar yoga? Använder du appar/hemsidor eller går till en lärare? Gör du de poser som verkar kul eller även enklare poser som hunden?

    Tack för svar. Kram C

  5. Här kommer lite extra tips och råd 🙂

    Det man även kan tänka på är att det järn som är lättast att tillgodogöra sig finns i kött, lever och blodmat s.k. hemjärn. Vegetabiliska livsmedel med innehåll av järn, s.k. icke-hemjärn (finns i exempelvis bönor, linser, nötter och frön [pumpafrön rekommenderas] samt gröna bladgrönsaker som spenat, brysselkål, broccoli) tas däremot inte upp lika effektivt och påverkas av andra ämnen:

    Vitamin C (ex paprika, grönkål, persilja, apelsin, brysselkål, broccoli), kött och fisk stimulerar upptaget medan ämnen som kalcium, polyfenoler (finns i till exempel te, vissa örttéer, choklad, kaffe, vin) och fytinsyra (finns i fullkornscerealier) kan hämma upptaget. Vad gäller fytinsyran så kan fytaterna brytas ned genom surdegsjäsning (samt blötläggning + groddning). Som någon nämnde tidigare så kan man också öka upptaget genom att laga mat i gjutjärnsgryta fast då helst lägga till något syrligt (ex tomat, citron och vinäger) för att få grytan att släppa ifrån sig lite järn.

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar