Annons
Annons


HUR FÅR JAG BORT FETTET VID ARMHÅLAN?


SVAR PÅ KOMMENTAR

Jag har fett som ”väller” över vid armhålan, speciellt när jag har på mig tajta linnen när jag tränar. Jag stör mig extremt mycket på detta. I själva verket är jag inte överviktig. Jag väger 57-58 kilo och är 171 cm lång.

Annons

Vilka övningar rekommenderar du för att tajta till kroppen just där och på magens nedre delar? I övrigt så äter jag en lågkolhydratkost med mycket grönsaker och frukt. Jag vill få en tajtare kropp med lägre fettprocen och försöker äta 1500 kalorier per dag. Har du några andra tips?

En sak som jag också tycker är lite konstig är att när jag sitter ned känner jag mig tjock då magen ”väller” över från byxan lite. Däremot om jag står upp känner jag mig smal… Hur kommer det sig?

Jag skulle vara så tacksam för svar, kramar

SVAR: Hej fina du! Jag blir lite orolig över din kommentar eftersom de här tankarna lätt kan leda till ett osunt beteende. Du är absolut inte överviktig och ska inte gå på någon diet och räkna kalorier. Att magen hänger över när man sitter ner är inget ovanligt och är något ALLA får när man sitter ner så oroa dig inte för det. Detsamma gäller det här med fettet vid armhålan. Är man tjej så har man bröst = fett och har man en BH eller tajt linne som klämmer så är det inte konstigt att det blir en liten bula där och jag känner nog ingen tjej som inte får det.

NEJ bort med de här löjliga tankarna! Styrketräna regelbundet vilket formar och stärker upp kroppen, motionera och ät ren och hälsosam mat så kommer din kropp att hålla sig på en hälsosam vikt. Ägna dina tankar och energi på roligare saker! Ta hand om dig! Kramis

20 kommentarer till “HUR FÅR JAG BORT FETTET VID ARMHÅLAN?”

  1. Det är så härligt att läsa din blogg Ida, dina svar är väldigt ärliga och väldigt hälsotänkade!

  2. åh, det var nästan så att jag trodde att det var jag som hade skrivit det här inlägget. känner igen mig så väl i detta. Ida, TACK för ditt fina svar!!

    1. Ja det är många som tänker så men om man tänker efter så är det ju bara löjliga tankar. 🙂 KRAM på dig

  3. Hej Ida,
    Har en fråga angående kost. Jag lever ett ganska aktivt liv eller väldigt aktivt är nog snarare rätt ordval om jag ska lyssna på vad min omgivning säger haha. Jag bor på landet utan körkort vilket innebär att jag har 2 till 3 km cykeltur till jobb, affär, stall och gym. Ca tre dagar i veckan rider jag, en dag är det lektion på ca en timme som brukar vara ganska så fysiskt utmanande och de andra dagarna rider jag ofta i skogen och försöker även där träna med hästen även om det ofta sker i lite lugnare eller ”busigare” tempo än när ridläraren står och puschar mig. När jag tar mig till gymmet (1 till 2 gånger i veckan) blir det oftast pump eller Core eftersom jag tycker det är träningsformer som är roliga och som funkar bra som komplement till ridningen. Jag har också en hund som jag tar långa skogspromenader och ibland en jogging tur med och ett fysiskt krävande arbete då jag jobbar som undersköterska.

    Eftersom jag rör mig så pass i min vardag gör jag mig av med ganska mycket energi och när jag blir hungrig hamnar jag lätt i snabba kolhydrater. Jag småäter för att orka med dagen och slänger i mig skogshuggar portioner med pasta när det väl blir lunch eller middag. Brukar äta en ordentlig frukost men sedan så är det kört.

    Så jag undrar om du har några tips på hur jag skulle kunna lägga om min kost så jag orkar med att leva som jag gör ( för har riktigt roligt) och behålla en jämn energinivå? Och om du har lite tips på portionsstorlekar?
    Jag är inte ute efter att gå ned i vikt ( Är 159 cm lång och väger 56-57 kg, vilket jag tycker är alldeles lagom) utan snarare efter att få en jämnare energinivå och kanske en inte fullt lika svullen pasta mage.

    1. Hej och tack för din kommentar! Ät en ordentlig frukost, lunch och middag med protein, bra fetter och långsamma kolhydrater och planera din dag och ta med mellanmål som du äter mellan frukost och lunch och lunch och middag. Planering ger allt. Vill du ha enkla mellis att ta med så gillar jag kokt ägg, priteinshake eller Rawfood bars/bollar.

      Skippa socker, snabba kolhydrater och halvfabrikat och ät regelbundet. Kram Ida

  4. Hej Ida!

    Jag älskar din sunda och härliga inställning till träning, men jag måste ändå få säga att jag ibland önskar du kan svara på frågor gällande träning oavsett om du ser på det som osunda tankar eller ej.
    För det kanske är ett mål man har, att få bort fettet där. Oavsett hur man ser ut och vad man väger. Precis som du själv har mål med din träning. Alla som ställer frågor har inte en osund hälsa eller tankesätt.

    När du skriver att vi har löjliga tankar osv så kan jag på ett sätt känna det som att du förlöjligar ett mål vi har, snarare än att kanske ge oss inspiration.
    Det är inte jag som har skrivit frågan i texten, men jag har sett dig svara på det sättet ett antal gånger och har reagerat på det varje gång.

    Jag ÄLSKAR att du peppar med härliga tankar och att vi ska älska oss själva, för det stämmer så väl. Men jag kan tycka att det vore roligt om du nämnde hur du tycker + ett svar på den faktiska frågan när du svarar och tar upp en fråga i bloggen.

    Bara en tanke och lite konstruktiv kritik, inget illa menat 🙂

    1. Hej Sanna! Absolut kan man få ha mål med sitt utseende och jag svarar även på de kommentarerna men vissa kommentarer som tex den här måste man läsa av och det här är en tjej som har en skev verklighetsuppfattning. Hon är ung och smal och att få en fettvalk när man sitter ner eller den där bullen vid armhålan är något alla får och att gå på en diet för att bli av med det här är inte hälsosamt. Kollar du bak i min blogg så kommer du se att jag ger tips på både fettförbrännande träningspass, hälsosam kost och massa andra tips + svar på sådana kommentarer ovan som är väldigt viktigt då sååå många tjejer lider av ätstörningar och dålig självkänsla.

      Så i framtiden kommer det bli mer sådana här inlägg + tips på hur man kommer i form, träning och kost. ha en fin dag! Kram Ida

  5. Min erfarenhet är att om jag har stark och vältränad bröstmuskel känner jag mig ofta lite större vid armhålan som du beskriver!

  6. Hej Ida 🙂
    Har nyligen hittat till din underbara och otroligt inspirerande blogg! Det är tack vara den som jag nyligen verkligen tagit tag i träningen 🙂 Men jag har ett problem. Jg vill bli rörligare/vigare. Känner mig så otroligt osmidig i alla övningar som jag försöker göra. Det sluter med att jag faller ihop som en stor klump utan att ha lyckats med en enda rep av övningen. Har du något tips på bra lätta övningar? Vill väldigt gärna kunna stå (går ner) i brygga 🙂
    Tack påförhand! Kram

  7. Blir nästan rädd av att läsa allas kommentar här jag är 162 och väger 58 kg. Men här väger de ju mindre och är mycket längre. Är jag jätte överviktig då?

    1. Nej du är absolut inte överviktig precis som ingen annan här heller. Sådan skev verklighetsuppfattning och konstiga och skeva ideal som man strävar efter. Det ska vi försöka ta bort tillsammans 🙂 <3

  8. Jag tycker jättemycket om ditt svar här! Ett tips kan faktiskt vara att inte bara säga ”alla ser ut så” utan även visa bilder på dig själv, eller kändisar där man kan se bevis på det, för i photoshoppade bilder framstår det ju inte som att någon alls ser ut så!

    Ett ex är kenzas inlägg om ”murran” i hennes armhåla;
    http://kenzas.se/2010/06/20/murra/

    eller att visa att de med synliga abs också har ”fett” när de sitter;
    http://targetwellnessnow.com/sixpackabs/wp-content/uploads/2011/04/abs1.jpg

    http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/05/24/article-2330166-19F99B2E000005DC-734_634x351.jpg

    Även Elin Jacobssons inlägg blev hyllat! En smal tjej som kan känna sig tjock fast hon är långt ifrån att vara det;
    http://elinjacobssons.devote.se/blogs/28618704/foer-saahaer-ser-jag-ut.htm

    Vi behöver fler som visar sina riktiga unphotoshoppade kroppar.

  9. Hej Ida!
    Jag hittade din blogg för några månader sedan och har följt den sedan dess.
    Jag har väldigt länge haft dåligt självförtroende och haft ett ohälsosamt förhållande till mat. Utan att jag riktigt märkte det började jag äta mindre och mindre och jag hade en väldigt negativ syn på min kropp. Jag mår bättre nu och försöker att inte klanka ner på mig själv, dels tack vare att jag har fantastiska vänner som bryr sig om mig och uppmuntrar mig.
    Min poäng, efter att ha skrivit det här, är tack. Verkligen, tack. För allt det du gör för mig och många andra genom att påminna om att man inte behöver väga si och så lite eller se ut på ett visst sätt för att vara värdefull. Det är många som glömmer bort det, då de inte får höra av dem runt omkring att de duger som de är.
    Jag blir så glad av att läsa bloggar som din, där motivationen till att träna är att må bra, inte att gå ner i vikt.
    Många anar nog inte hur viktigt det du gör är, men jag hoppas att du vet att du gör skillnad.

  10. Hej!
    Jag tycker det är svårt att äta nyttig frukost, jag vill inte att det ska ta lång tid då blir det lätt typ mackor. Har du något bra tips på en nyttig, mättande bra frukost som inte tar så lång tid? 🙂

  11. Jag har fett vid armhålan som ser ut som en kameltå, snälla hjälp!!! Hur ska jag få bort den. Jag tänkte ha ett linne imorn men det syns att jag har fett där. Och det är JÄTTEPINSAMT, vad ska jag göra?!?!

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar