Annons
Annons


HUR BLIR JAG MÄTT PÅ VEGETARISK MAT?


IMG_3609.JPG

Hej Ida  grym blogg! Försöker äta mer vegetariskt. Äter fortfarande kött, men mer sällan än innan jag har bara svårt att bli helt mätt på bara vegetariskt på samma sätt som jag blir av kött. Har du något tips? Kram

Annons

SVAR: Hej fina du och tack snälla 🙂 Vad kul att du försökt äta mer vegetarisk. Det bästa jag tycker är med den vegetariska/veganska maten är att man inte blir så där tungt mätt som när man äter kött. Känner mig alltid pigg och energisk efter mina måltider nu för tiden. Så att få den där tunga känslan kan bli svårt på en hälsosam vegetarisk kost. Dock så går det att bli behagligt mätt och belåten.

Det som var lite ovant för mig i början var att jag var tvungen att äta mycket mer av allt. Kött, fisk, fågel innehåller ofta ganska mycket kalorier och för att få i sig motsvarande kalorier i grönsaker, spannmål, frukt mm som i en köttbit krävs lite större volym.

Sedan testa lägga till proteinrika livsmedel som linser, bönor, nötter, frön, quinoa, havregryn mm. Äter du vegetariskt kan du ju även lägga till halloumi, fetaost, ägg mm. Det innehåller massa protein och borde ge samma mättnadskänsla.

Funkar inte det så testa lägga till mer fett i kosten som ex. kokosolja, avokado, linfröolja, nötter, frön mm. Ett bra tips är också att boosta ex. smooties mm. med vegetariskt proteinpulver som hampaprotein (<– klick!) eller risprotein (<– klick!).

Men kom ihåg att öka portionerna. Här är ett tips på hur jag brukar lägga upp det. 1 måltid kan ex bestå av 1-2 sötpotatisar, 1-2 potatisar, 2 morötter som jag ångkokar och äter med en stor portion hemmagjord tomatsås, kokade linser och sallad. Att bara äta sallad är ingen bra ide då du kommer behöva äta upp ett helt salladsland för att bli mätt 😀 Haha så se till att ha antingen rotfrukter, quinoa, ris, potatis, frukt, pasta eller gryn med + protein och fett.

Lycka till! Kram Ida

21 kommentarer till “HUR BLIR JAG MÄTT PÅ VEGETARISK MAT?”

  1. Hej Ida!
    Jag har en fråga,jag är lite överviktig och har ett stort sötsug. Jag har testat att utesluta socker men då blir jag bara mer sötsugen. Så min fråga är om natur godis är bättre att äta istället för en chokladkaka?
    Tack för en grymt inspirerande och bra blogg. Kram

    1. Naturgodis innehåller fortfarande massa socker. Frukt och bär är ett bättre alternativ då de är fyllda med fibrer och andra nyttigheter 🙂 <3

  2. Hej igen Ida 🙂

    Skrev ju till dig angående MSM tidigare! Jag undrar hur mycket du tar varje dag? Det står ju att man ska trappa upp från 0,5tsk till 2tsk per dag. Just nu äter jag 1tsk/dag och tycker att DET är mycket .. :O

    Så hur mycket tar du?:)

  3. Hej!

    Jag undrar om vad som är det bästa att göra när man har håll under ett springlopp.
    Älskar dina videos och blogginlägg!
    Kram

    1. Ja du det undrar jag med. Haha det där med håll är en gåta så tyvärr har jag inget tips jag tycker fungerar förutom att inte dricka eller äta för mycket precis innan man springer. Kram

    2. Jag får sällan håll och det jag brukar göra under passen är att jag djupandas emellanåt. Tar ett extra djupt andetag genom näsan och en lång utandning genom munnen. Springer jag intervaller så kör jag samma andning i vilan mellan intervallerna. Jag tycker att jag får mindre håll sen jag började med att andas ordentligt. Jag tränar mycket pilates och andningen som jag lärt mig där fungerar även inom andra områden. (Sorry Ida att jag kapar din tråd).

  4. Hej Ida!
    Jag har en fråga angående kost och dans! Jag är just nu på mitt förberedande år inför danshögskola och jag tränar ca 6-7 timmar om dagen, ibland mer. Jag vill så gärna gå ner i vikt och få bort allt överflödigt fett på kroppen, samt celluliter som sätter sig fast och aldrig vill försvinna… Jag är 1.65 och vägen 63-64 kg.. Det mesta av mitt fett sätter sig på benen så vill försöka få ett thigh-gap eller mer slimmad kropp. Kram

  5. Hej Ida!
    Jag har kollat på flertal dokumentärer om vegetarianism/veganism och vill mer än allt just nu att bli vegetarian, men det känns som jag inte skulle kunna ha en måltid med min familj igen (Då dem är stora köttätare). Har du något tips för att kunna övertyga dem tror du? 🙂

  6. Hej Ida! Vill först bara säga att du inspirerar mig verkligen till ett hälsosamt liv. Har följt dig i flera år! Sitter just nu och letar efter ett bra helkroppscirkelpass som jag kan chocka kroppen med. Och då kom jag ihåg att du och din pojkvän hade ett cirkelpass ni tipsade om när ni var med i Café för länge sen. Hade varit underbart om du minns hur det programmet såg ut! Kommer ihåg att jag gillade det väldigt mycket iallafall! Kram, Amanda.

  7. Hej Ida! Jag undrar om du skulle vilja dela med dig av receptet på denna egengjorda tomatsås som du nämner då och då? Jag är sämst på att laga mat utan ett exakt recept att gå efter, så har inte lyckats göra någon egen som blivit bra ?
    Måste även säga att jag precis hittat dig, och jag tycker du är grym! ?

  8. Vilket veganiskt proteinpulver tycker du är bäst; soja, ris, ärt eller hampa? använder nu soija eftersom ris är så dyrt.

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar