Annons
Annons


FRÅGESTUND


Satte mig ner och skulle börja svara på era kommentarer men jag har fått så sjukt mycket kommentarer den senaste månaden och de är så utspridda så nu har vi FRÅGESTUND istället.

Vill man ha svar på sin fråga om träning, dans, kost mm. så passa på att fråga med en kommentar till detta inlägg. 🙂

28 kommentarer till “FRÅGESTUND”

  1. Hej, skulle du kunna lägga upp dina favoritrecept? Har lite inspirationstorka atm och känner att jag lagar samma mat hela tiden! Tack för en inspirerande blogg 🙂

  2. Hej Ida!

    Älskar din blogg och du är min stora träningsinspiration och gör mig peppad att träna!

    Jag har bestämt mig för att komma igång med träningen nu på riktigt. Har skaffat gymkort och hade tänkt träna 4-5 dagar i veckan där. Har alltid varit en träningsmänniska och har bland annat dansat(jazz, balett och modern) i flera år ca 4 ggr i veckan och periodvis tränat lite på gym tidigare så är inte helt och hållet nybörjare.

    Mitt mål är att tajta till kroppen och gå ner ca 6-7 kilo fram till sommaren. Vill få en tonad och stark kropp och bygga muskler.

    Hur ska jag fördela konditionsträningen och styrketräningen? Och vad för typ av konditonsträning tycker du jag ska satsa på ? Vilken typ av styrketräning? Köra genom hela kroppen då jag styrketränar eller kanske 2,3 muskelgrupper i taget och isåfall hur många övningar per muskelgrupp?

    Skulle bli jätteglad om du ville svara på detta och ev ge förslag på hur en träningsvecka kan se ut!

  3. jag har dansträning 9-10 gånger i veckan, samt att jag tränar hemma också. min fråga är; när, vad och hur mycket bör jag äta/dricka för att bygga muskler, och för att orka med mina dagar? 🙂

  4. Hej Ida!
    Jag behöver nya dansskor (främst till hiphop), men har svårt att hitta några med bra glid. Har du några att rekommendera? 🙂

  5. Hej,

    vad är ett pendlande löpband??

    Du har inspirerat mig till att gå i uppförsbacke för att tighta till baksidan!! men på mitt gym finns bara ett vanligt löpband med maxlutning 15% Funkar det lika bra? Eller är det meningslöst att stå där och svettas? 🙂

  6. Jag har jättesvårt att gymma själv och går därför bara på pass. Allt från combat, step, till pump och yoga. Nu till min fråga, borde man lägga upp det så att jag endast kör styrkepass en vecka och kondition nästa? Eller funkar det att göra typ varannan dag?

  7. Hej! Skulle du kunna ge tips på övningar etc för sådana som har lite större höfter och lår samt bra övningar för rumpan?

  8. Hej!

    Hur tar man bäst hand om en sträckning? Jag har sträckt (eller på något sätt skadat) min högra hamstring men det sitter högt upp, nästan vid gluteus. I ”skarven” ungefär. Jag tränar bikram yoga och intruktörerna där säger att det bara är att köra på för att läka men stämmer det verkligen?

    Har du några tips för hur man ska klara sig så bra som möjligt om man verkligen vill satsa på dansen? Jag vill jobba med modern dans och kommer börja dansa linje på min dansstudio, 5 ggr i veckan. Ska jag träna teknik hemma också eller får jag ut mest av det genom att verkligen vila de dagar då jag inte har dansklass?

    En sista fråga. En sak jag sällan pratar högt om… Jag har mått väldigt dåligt och pga det har jag ärr på armarna. Jag mår bra nu och är en annan person, jag har lärt mig mycket av de senaste åren. Men. Ärren på armarna är stora och ganska röda och det känns som att folk dömer mig när jag har balettklass och inte kan ha långärmat. Jag vill verkligen inte att det ska strula till det för mig i framtiden med jobb och så. Hur ska jag göra? Ska jag vända mig till plastikkirurg eller sminka över, eller ska jag försöka glömma dem och vara stolt istället?

    Tack och KRAM!

  9. Hej Babe!
    Hoppas allt är bra? Mailade men förstod att jag inte var den enda så jag skriver min fråga här så kort och sammanfattat som möjligt!

    Har börjat träna och äta regelbundet och rätt, men mitt stora problem är vad jag ska äta till mellanmål, vill variera och jag klarar inte av Keso tyvärr, har testat på olika sätt men insett att det går inte. Dessutom sitter jag i bilen hela dagarna så det ska vara lätt att ha med!
    Sen en bra middag att ha i bilen då jag oftast jobbar när middagen borde ätas och sen åker och tränar! Samma sak där, ska vara lätt i bilen!

    Kram kram

  10. Hej Ida, tack för en riktigt bra och otroligt inspirerande blogg.
    Jag ska ett arbete om stryka anpassat för dans och har sökt och läst som en galning men ingen stans kan jag hitta vad som är speciellt viktigt/bra att träna för muskler för dans. Eftersom du både är PT och dansare så har du säkert många bra tips eller kanske länkar där det står om vad för övingar och varför det är bra att göra för just dansare.

    Jag skulle bli så jätteglad om du kunde svara

    Massor av kramar till dig 🙂

  11. Vilka bloggar följer du?
    Främst vilka hälso- samt kostbloggar?

    Kan du tipsa om bra kostsidor etc? Är intresserad av kost och nyttigheter.. Ex bra respektive dåliga livsmedel, kaloriinnehåll i dem (inte bara som SLV där det är kcal/100g)…

    Att stå upp och trampa med fötterna på golvet (typ som att man promenerar stilla) är det bra träning? Förbränner man extra? Om man inte har löpband så kan man väl göra det framför tvn istället;)

  12. Hej! Hur tycker du att man ska konditionsträna för att klara disco-tävlingar och träningar bättre? Tävlar i superstar, star och a-klass i grupp så det gäller ju både 1×3 min, 1,5 min och 2 min som ska orkas med 😉

    Mvh Jessica

  13. Hej!

    Vill första tacka för en underbart bra blogg 🙂

    Jag pluggar själv till dansare och jag undrar hur man på bästa sätt ska få höga ben? Jag är relativt vig och kan gå ner i spagat och sådär, men jag behöver tips på hur man ska göra för att få upp benen, tex i developéer och liknande. Är det viktigast att bygga upp muskler eller är det stretcha järnet som gäller? Någon speciell muskel man ska stretcha extra mycket?

    MVH Madeleine

  14. Heej, måste börja med att säga att du har en superduper bra blogg, som e såå inspirerande! 😀

    Jag läst en komentar här ovan om du kunde lägga ut dina favoritrecept m.m och jag tycker också det skulle vara skoj! Jag själv har ingen fantasi då det kommer till mat så jag lagar nästan samma varje dag. Och så undrar jag om du kunde skriva ett träningsprogram som man kunde göra på gym själv om man inte far på ett draget pass.

    KRAMAR! 🙂

  15. Jag skulle veta lite saker, lite för att det är kul att veta och lite för att jag behöver lite hjälp också 🙂

    1. Gillar du Beyoncé? Har du nån speciell åsikt om henne? 😀 och nån favvolåt?
    2. Vad för mat gillar du INTE som du önskar att du gillade?
    3. Känner du att du måste leva med en pojkvän som har samma tränings- och kostsyn som du, eller var det mest en slump att du och Alexander träffades? Jag menar, ni verkar ju båda brinna för samma sak! 🙂
    4. Upplever du i Stockholm att det är mycket konkurrens inom dansvärlden? Till exempel när man ska giga med artister och på shower/turnéer osv? Hålls det mycket auditions för sånt och VAR får man reda på sånt?
    5. Vad gjorde/tänkte du på för att puscha dig själv när det var som jobbigast/kämpigast på Balettakademien?

    Tack för att du och bloggen finns! 🙂 puss!

  16. Hej Ida! Äntligen frågestund så man kan få svar på lite frågor!! Skojar bara älskar dig och din blogg just för att du alltid svarar på dina kommentarer. Du är grymt lojal mot dina läsare:))
    Här nedan kopierade jag över en fråga lr kanske mer tanke jag hade från ett av dina inlägg:
    Bra svar Ida!! Tänk om fler kunde sluta bry sig om andra hela tiden och ta tag i sin egna liv! Märkligt men just det här med träning är ett väldigt känsligt och… (ett till ord som jag inte hittar??) Så fort ngn rör på sig mycket och ofta så måste ngn opponera sig mot detta och ha åsikter! Jag vet inte hur du upplever det men jag upplever det att rör man för mycket på sig så är man lite knäpp?? Typ hon måste vara sjuk som aldrig kan sitta still.. Det är mer normalt att typ ligga hemma i soffan å slöa äta pizza å kolla film hela dgr ..haha nää men du fattar hur jag menar?! Men jag antar att det är den svenska avundsjukan som ligger bakom, att personen ifråga bara är avundsjuk på att man är så hurtig å hälsosam precis så som personen själv önskade att den var men inte har ork lr karaktär till!!
    För mig är det helt normalt att både köra ett träningspass och en långpromenad på samma dag. Älskar det och jag kör på oavsett vad ngn annan säger! Huvudsaken är att jag mår bra! Det är ju min kropp och själ ingen annans!
    So keep up the good work girl! You doing it just fine!

    Undrar även:
    Vilket knäckebröd och yoghurt köper du??
    Hur gör du för att hålla uppe humöret när du är sjuk? Vet att du precis som jag har myror i baken och jag känner alltid att man tappar så mycket både kondition och styrka när man ligger hemma i ngr dgr!! Jobbigt! Har legat sjuk nu ett tag (promenerat lite) och känner mig nu som en pommes frites i kroppen! Usch!!

    kram på dej!

  17. Hej Ida!
    Jag diggar dig såå galet mycket!
    Du har verkligen allt som jag vill ha, och gör allt som jag vill göra.

    Jo det är så att jag tränar väldigt mycket, men jag får aldrig några muskler.. vad gör jag för fel?!
    Jag har en väldigt ”putmage” som jag hatar, och när jag äter lite, så putar den inte, men när jag äter mycket så putar den desto mer, så då blir det ibland att jag inte äter för att den inte ska puta, men det är ju inte så bra, har du något tips på vad jag kan göra så att det slutar puta?
    Nu till sista frågan, vad exakt ska man äta för att året ska växa?

    Tack på förhand!
    Kram från Sanna!

  18. Hej hej! Har du några tips till en nybliven danslärare? 🙂 Jag ska hålla klasser i zumba och dansklasser för barn. Är så glad då jag drömt om det här länge! Är lite rädd att skada mig eller få förslitningsskador (det är många som säger att det är sååå slitigt att vara instruktör). Jag tränar mycket själv (kondition genom olika dansklasser och styrka genom poledance). Jag är noga med att värma upp och att sköta stretchingen bra. Men finns det något annat jag ska tänka på?

    Jag känner av mina knän ibland när jag dansar och har dansat mycket. Ungefär som att de blir trötta och ömma på nåt sätt. Tänker att styrkeövningar för knäna kanske är bra för att förebygga skador, har du några tips på sånna? 🙂

    Tack för en otroligt bra blogg!! 🙂 /Emma

  19. Det här är visserligen en väldigt privat fråga men jag frågar på i alla fall så får du bestämma själv om du vill svara.
    Har du någon gång vartit sjuk i en ätstörning? Vet att du skrivit förut om att du kom in i onda cirklar när det gäller maten under vissa perioder men hur menade du egentligen?

    Jag hoppas såklart att du inte varit sjuk men anledningen till att jag frågar är att jag fick den känslan förut och om så är fallet är det nog bra för mig och andra drabbade att få tips på hur man kan försöka ta sig ur dessa cirklar.

    Tack för den bästa bloggen och hoppas att frågan inte var allt för privat.

  20. Hej, vad heter iphone-appen som du använder, där man skriver ner som i en dagbok vad man äter? 🙂 Tack på förhand du är bäst!

  21. tycker du att det är bra att räkna kalorier?
    hur borde en typisk dag i matväg se ut om man försöker gå ner i vikt?
    är yoga bra träning?

  22. Hej! Jag ska nu börja tävla i disco och tänkte att du kanske vet, bra sidor med tillbehör till disco (alltså fransar att sy på, accessoarer m.m.) Din blogg är verkligen inspiration för mig!

    Tack på förhand!

  23. Hej! Nu vet jag inte om du ”stängt” frågestunden eller inte men jag chansar och frågar ändå.

    Jag går i nuläget sista året på en danslinje på gymnasiet och är 99% säker att jag vill söka vidare inom dansen efter studenten. Men det är ju en djungel därute och jag har ingen aning om vad jag ska välja. Mitt mål just nu (och senaste året) har varit 3 åriga vid Balettakademin Stockholm så jag undrar om inte du vill berätta lite om utbildningen, auditionen, är det värt att söka till många olika skolor? Ska man satsa på 3-åriga direkt eller gå en förberedande först? Om ens starka sidor är balett och jazz tycker du att det är rätt utbildning? Berätta gärna ur din synvinkel!

    Tack för en grym blogg!

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar