Annons
Annons


D-VITAMIN


Vad är D-Vitamin?

D-Vitamin bildas i huden när solen lyser på oss. Man kan också få i sig det genom mat men det är ytterst lite. Är man 15 minuter i stark sol utan solskydd  så har man fått tillräcklig D-vitamin för flera dagar.

Annons

Många svenskar har D-vitaminbrist pga. vårt klimat och det kan därför vara bra att ta tillskott.

Hälsovinster av D-Vitmanin?

Starkare Ben – Viktigt för skelettet och motverkar benskörhet.

Cancerskydd- Motverkar cancer och det sägs att man får ett längre liv 🙂

Piggare – Motverkar depressioner och man blir piggare och gladare.

Smalare – Studier visar på att personer som har bra värden på D-vitamnin är smalare och har mindre bukfett.

Bättre immunförsvar – Det kan ha viktiga effekter både för infektionsförsvaret och för undvikande av skadlig inflammation.

Så de 2 bästa sätten att få i sig D-vitamin är genom sol och tillskott. Det är svårt att överdosera så har man inte en lång solsemester inplanerad så skulle jag rekommendera att testa ta tillskott under vinterhalvåret. Speciellt om man känner sig trött och orkeslös.

Jag och mina fina vänner på Malta 2012.

Kommentarer till “D-VITAMIN”

  1. Bra påminnelse till dina läsare! Det kan vara bra att poängtera också att vi kan bilda D-vitamin genom exponering i solen endast under maj-september i Sverige. Resten av året BÖR man således ta tillskott, minst 2000 I.E per dag under oktober-april. 

    Som du säger är det svårt att överdosera, man kan ta 5000 I.E under en kortare period om man känner sig deprimerad. Men man bör inte ta större doser (10 000 I.E och uppåt) under längre tider. Att överdosera D-vitamin är _inte_ bra heller. Lagom är bäst! 

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar