Annons
Annons


ÄTSTÖRNINGAR


På den senaste tiden har jag börjat få massa fina kommentarer och mail från er som jag verkligen uppskattar! Igår fick jag ett mail som handlade om något som jag tycker är viktigt att ta upp här på bloggen…

Annons

Hej Ida!

Hur har du klarat dig från alla kroppsideal som alla tjejer utsätt för men speceillt dansare? Hur lyckas du hålla den där balansen ät äta nyttigt men ändå mycket fett? Tycker att du borde skriva lite mer om hur viktigt det är att verkligen ÄTA speceillet för elitidrottare! Och kanske lite om annerexia. Bara lite tips.

Ha det jättebra!
Kram Sandra

SVAR:

Hej Sandra! Jag har absolut inte klarat mig från alla kroppsideal mm. Ser mig själv i spegeln varje dag i 8 timmar och allt man gör i skolan handlar om kroppens form och linjer mm. Kan säga att det är inte alltid varit roligt när man ska ställa sig i tighta balettkläder efter lunchen och man tycker man ser ut som en fet gris! Nu har jag lyckats komma över det där och har lärt mig att gilla min kropp, men det var värre i början av min utbildning!

Som elitidrottare (ja, jag räknas som en elitidrottare) så är det så himla viktigt att få i sig tillräckligt med energi och rätt saker vid rätt tillfälle! Det tog hela 1,5 år för mig att lista ut hur jag ska lägga upp min kost bäst under en skoldag för att jag ska må som bäst! I början käkade jag alldeles för lite kolhydrater, inte för att jag ville bli smalare, utan för att jag blivit lärd att äta så av olika kostrådgivare mm. Alla fungerar olika och det jag lärde mig då fungerade inte alls på mig eftersom den kosten var till för en person med ett normalt träningsliv!

Allt blev för extremt och i mitt huvud snurrade det runt tankar om vad folk sagt till mig att inte äta och vad som var tillåtet. Jag kollade innehållsförteckningen på allt i mataffären och köpte inte en enda produkt som innehöll socker (det är i stort sätt allt)! Jag drog ner mycket på kolhydrater som pasta, potatis, bröd, ris mm.! I början gick det bra, men när jag kommit ner till en alldeles för låg fettprocent i min kropp så funkade det inte alls! Så fort min energi tog slut då så tog hela jag slut och orkade ingenting och min kropp började då käka upp mina muskler istället! Allt detta blev en ond cirkel som var svår att ta sig ur!

Jag vet att man blir så påverkad av vad det står i tex. tidningar om hur dåligt det är med kolhydrater hit och dit! Men om man tränar mycket är kolhydrater livvsviktigt! Sedan är det ju bra att välja ”rätt” kolhydrater, men det är en annan historia!

Det här är egentligen ingenting jag brukar prata om men väljer att berätta detta eftersom jag vet att många dansare och träningsintresserade människor läser min blogg och jag hoppas att kunna rädda någon från att göra samma misstag som jag gjorde!

Är glad att jag lyckades ta mig ur denna onda cirkel så snabbt och jag har lärt mig enormt mycket av detta! Gränsen mellan att vara nyttig och ha en ätstörning är väldigt tunn, så var försiktig!



Ställ gärna frågor om ni vill! Vill ni vara anonyma maila mig på [email protected]

26 kommentarer till “ÄTSTÖRNINGAR”

  1. hej ida! du jobbade ju på lidingödanscenter/ center stage förut och hade ja dig som lärare och du va jätte bra! så ja undrar om du kommer börjar jobba där igen nån gång? 🙂 fresten din blogg är jätte bra och ja läser din varje dag!

    1. hej Philippa!
      Tack så mycket 🙂 Ja du man vet aldrig! Jag slutar skolan nu i vår och kommer börja undervisa igen! Vart vet jag inte än men vi kanske syns igen 🙂 Kram Ida

  2. Hejsan.

    Jag läser din blogg varje dag men är lite dålig på att kommentera. Men nu måste jag bara säga att jag verkligen uppskattar att du tar upp det här. Jag är själv fast i ett djupt ätstörningsträsk och känner mig bortom räddning MEN trots det är det jättebra att du tar upp det här. Jag tror att det är jätteviktigt för de som ligger och balanserar på gränsen att få höra något sådant här från någon de ser upp till. Kanske för att de inte ska ta det sista steget och fasta i ett livslångt lidande. Toppen!

    1. tack för din kommentar! Ja det är så himla viktigt att ta upp eftersom var och varannan tjej har någon slags störning och hoppas att någon får upp ögonen av detta inlägg! Hoppas verkligen att du lyckas ta dig ur ätstörningsträsket! Kramar ida

  3. Oj vad bra att du skriver om detta! Tack för att du vågar, detta var nog en påminnelse för mig och många andra. Tack!

  4. Ida jag vet inte om du kommer ihåg mig, men jag gick specialen på laising och du hade oss i disco en termin. Nu går jag jennie widegrens danslinje och ska söka till ackis i sommar 🙂 Och så jobbar jag på ett gym och gymmar gratis där när jag har ledigt. Så helt plötsligt handlar all tid om träning för mig, och min kost har, som du skrev där, inte riktigt kommit ikapp. Jag har läst din blogg varje dag i något år nu och uppskattar den så himla mycket!! Tar verkligen till mig det du säger om mat och träning, och ville bara att du skulle veta att det hjälper. Jag är fortfarande inte helt i balans men det du skriver hjälper verkligen till 😀 Så tack! Kram Jessica

    1. Hej Jessica!
      tack för din fina kommentar! Självklart kommer jag ihåg dig! 🙂 Roligt att du valt att satsa på dansen 🙂 ! Bra att du tar åt dig av det jag skriver för det är så viktigt att få i sig tillräckligt så mycket som du tränar nu och kommer att träna sedan när du börjar dansa på heltid! Folk/lärare kommer alltid rekommendera hur och vad man ska äta tex. att inte få i sig laktos, kolhydrater mm. mm. Men kom ihåg att detta kanske bara är bäst för just dem och inte för alla andra eftersom alla är så olika! Känner du att du är på väg på fel bana med kosten så skulle jag rekommendera att söka någon slags hjälp så fort du kan! han kompisar som det gått väldigt långt för och det är nästan omöjligt att komma ur de banorna då! Hemskt att se!

      Roligt att höra från dig! Det kommer gå bra för dig 🙂 Kör hårt!
      Kramar ida

  5. Det syns att du har ät störningar och förstod att du haft problem redan för längesen!
    Du har mkt att lära , tyvärr så att ätstörningar tvångstankar och en psykisk sjukdom som man
    Aldrig blir av med. Många gngr byter man bar ut sina maniska tankar!
    Viktigt för dig som verkar vara skör och påverkbar att
    Reflektera över vad som är viktigt i livet!
    Bara det att räkna kalorier är ett
    maniskt tankesätt!! Och en stor wake up Call!
    Alla är inte födda till modeller och inte heller naturligt smala i ben stommen!
    Men man duger för det! Insidan gör utsidan!
    Modigt att du berättar om dina problem!
    Det finns hjälp att få, sällan klarar man det på egen hand.
    Testa prata med ngn!:) kram lilla tjejen

    1. Hej Anna!
      Har inga störningar nu utan det här var för något år sedan! Gick aldrig så långt för mig att jag behövde söka hjälp utan klarade det själv! Har ALDRIG räknat kalorier! Jag är inte född modellsmal men jag har alltid varit väldigt smal, så smalhet är inte det jag har varit ute efter utan bara att äta nyttigare vilket gick för långt ett tag! Tack för dina fina ord! 🙂 Kram KRam

  6. kanske inte heller så bra att du har en pojkvän med samma problem????
    eller kanske han som fick dig från början att bli sjuk?
    Stå på dig! /kram

    1. oj drar du in min pojkvän nu också! du måste anse dig känna honom bra?! Som jag sagt så är jag inte sjuk och VERKLIGEN inte han heller!

  7. Ida den där tjejen förstår inte vad hälsomedveten är för något. Avundsjuka gör ofta att man vill trycka ner personen i fråga.
    Bra skrivet som vanligt Ida! Du ger alltid så bra tips på din blogg 🙂
    Kram på dig

  8. Vet att jag är lite sen med att kommentera detta, men jag vill bara säga att jag tycker du är otroligt stark som vågar ”erkänna”, eller kanske berätta att du också har haft problem. Det gör att man kan relatera och inspireras av att du klarade dig så bra som du har gjort 🙂 Grym är du Ida!

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar