Annons
Annons


ALLTID TRÖTT, KAN JAG HA BRIST PÅ NÅGOT?


IMG_6883.JPG

Spirulina finns i –> Pulver & –> Tabletter.

Hej Ida! Jag är 15 år och börjar gymnasiet nu till hösten och sedan sommarlovet började har jag väldigt ofta kännt mig trött och hängig. Jag har sovit ungefär 8h/ natt men ändå varit trött hela dagarna och ofta sovit över en timme antingen mitt på dagen eller efter jobbet. Jag har nästan ingen energi och förut tränade jag fotboll varje dag samtidigt som jag satsade hårt på skolan och nu i efterhand undrar jag hur jag någonsin kunde orka med allting. har funderat på att beställa några kosttillskott från welloteket men är osäker på vad eller om det ens är bra för mig även om jag är så ung. Min fråga är egentligen vad jag kan äta för tillskott för att bli piggare eller om den ens är bra att stoppa i sig sånt i så ung ålder? (Är inte vegetarian eller vegan men äter annars en stabil och bra kost, tränar typ 2 gånger i veckan nu) Tacksam för svar! Älskar din youtube och blogg!

Annons

SVAR: Hej fina du och tack snälla! Jag förstår och det första jag tänkte på var om du kanske har järnbrist? Det är vanligt bland tjejer och speciellt under veckan med mens. Mitt tips är att testa att köpa tillskott på –> Järn och se om det blir bättre. Sedan skulle jag även tipsa om –> Spirulina som innehåller alla vitaminer, mineraler, aminosyror som kroppen behöver. Jag känner mig piggare och starkare efter jag började med Spirulina. Se dock till att trappa upp dosen då det kan ha en stark utrensande effekt. Börja med en tablett och trappa successivt upp.

Kan vara bra att börja där och testa det i någon månad och se om du märker skillnad. Kram, Ida

(Reklamlänkar till min egen webshop Welloteket)

11 kommentarer till “ALLTID TRÖTT, KAN JAG HA BRIST PÅ NÅGOT?”

  1. Kolla också du att du inte har ett underskott av sköldkörtelhormonet (hypothyreos). Farlig sjukdom som man kan leva flera år med utan att märka, och man blir bara sämre och sämre. Tröttare, sämre aptit och ingen motivation till något.

  2. Kände igen mig så i din beskrivning! När jag var i din ålder (ca 10 år sen) sov jag nästan dygnet runt när skolan tog slut. Hade också haft fullt upp vilket kom ikapp när jag blev ledig. Självklart bra att utesluta att det är nåt allvarligt men i mitt fall behövde kroppen vila ut. I kombination med att jag fick pollenallergi, så tips att kolla även det. Hoppas det ordnar sig!
    Och tack Ida för en superfin och inspirerande blogg!<3

  3. Hej
    Fick reda jag hade njursvikt kronisk läkarna visste i 2 års tid men sa inget tyvärr inget göra åt nu måste vänta på nya organ

  4. Hej! Jag har sett flera gånger nu att du rekommenderar tjejer att äta kosttillskott i form av järn om de känner sig trötta.. Om jag har förstått mina läkare rätt så är det inte särskilt bra att äta järntillskott om man inte är i behov av det! Tipsa istället om D-vitamin eller att de ska kolla upp sin trötthet hos läkare 🙂

  5. Min första tanke när jag läste detta var om du har pollenallergi? Har de själv och är enormt trött och sover mycket på sommaren. Kanske gå och testa dig ?:)

  6. När jag var 15 så var jag astrött hela tiden. Jag hade egentligen inga brister eller konstiga levnadsvanor, jag tror helt enkelt att det är normalt att vara ganska trött då. Hjärnan är i full fart med att utvecklas och behöver mycket sömn, hormonerna går bärsärk i kroppen och allt ändras om. Tonåringar behöver faktiskt ofta sova mer än exempelvis prepubertala barn. (10 – 12). Jag tror inte man ska vara särskilt orolig, förutsatt att det inte är en extrem trötthet såklart, utan se till att få tillräckligt med djupsömn på natten och ordentligt med mat.

  7. Hej Ida! Din blogg är otroligt inspirerande och det är roligt att se att du är så engagerad och verkligen brinner för det du gör! Jag är en tjej som tränar mycket, löpning, cykling och styrketräning. Jag är väldigt lång(180 cm) och smal men jag skulle vilja bygga mer magmuskler för att stärka hela kroppen. Jag har problem med att hitta rätt övningar och det känns som att mycket av det jag äter som jag vill ska hamna på benen och armarna istället hamnar på magen och det känns svårt att bygga upp musklerna!
    Har du några tips för en starkare och fastare mage, kost och övningar?
    Tack för en så bra blogg!!

  8. Man ska absolut inte börja äta järntillskott utan att först kolla upp om man har järnbrist! Man går till vårdcentralen och ber om att få kolla sina olika värden.
    Mycket dumt att rekommendera intag av tillskott utan att verifiera brist först!

  9. Spirulina är toppen! Jag har tagit det ett bra tag, i morgon smoothien – innan träning och om jag endast känner mig hängig. Naturlig energidryck! :-*
    Du är en förebild för Ida! Kraaaam

  10. Tog mina två första Spirulinatabletter nu precis. Hoppas verkligen inte det blir någon sån utrensande effekt på mig. Måste jobba imon. ? Men jag undrar vad du rekommenderar mer för matsmältningen o orolig mage?! Köpte hampaproteinet som jag ska ha i mina smoothies! ?

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)



Annons




Laddar